NaLeKo

ein komplex annotiertes Lernerkorpus mit schriftlichen Erzähltexten des Deutschen als Erst- und Zweitsprache

verfasst von
Hagen Hirschmann, Anja Binanzer, Miriam Langlotz
Abstract

NaLeKo is an online accessible and analyzable learner corpus of written texts of German as a first and second language. The underlying research aim is to analyze the written acquisition and development of narrative competence using a corpus-based approach. The corpus consists of narrative texts written by students in grades two to nine and contains general linguistic annotations, descriptions of learner-based deviations, expressed via target hypotheses and error tags. So far, the corpus has also been annotated for connectives used in the texts. As a result, the first corpus publication NaLeKo V1.0 is a deeply annotated multidimensional corpus with currently 288 narratives.

Organisationseinheit(en)
Deutsches Seminar
Externe Organisation(en)
Universität Kassel
Humboldt-Universität zu Berlin
Typ
Artikel
Journal
Korpora Deutsch als Fremdsprache (KorDaF)
Band
3
Seiten
230–238
Publikationsdatum
23.12.2023
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Peer-reviewed
Ja
Elektronische Version(en)
https://doi.org/10.48694/kordaf.3859 (Zugang: Offen)